Artykuły sponsorowane – ile kosztują?
Kluczowym aspektem pozycjonowania stron internetowych jest pozyskiwanie nowych, jakościowych linków. Najłatwiej jest to zrobić przez zakup artykułów sponsorowanych. To kosztowna, ale skuteczna metoda na poprawienie pozycji na liście wyników wyszukiwania w Google – rzecz w tym, że trzeba ją robić rozsądnie. Ile kosztują artykuły sponsorowane? Co warto wiedzieć, zanim zdecydujemy się na złożenie zamówienia?
Czym są artykuły sponsorowane i kiedy warto je zamówić?
Artykuły sponsorowane to gościnne publikacje w zewnętrznych serwisach internetowych. Ich temat może być dowolny – najlepiej, jeśli jest związany z działalnością firmy, lub ze stroną internetową, na której tekst zostanie opublikowany. Kiedyś artykuły sponsorowane wykorzystywano jako zwykłą, często ordynarną reklamę. W tekście pojawiały się sugestie skorzystania z usług firmy, a czasami po prostu opisywano jej ofertę, włącznie z cennikiem i najważniejszymi produktami. Ale obecnie, w czasach wszechobecnego internetu, artykuły sponsorowane służą raczej jako sposób na pozyskanie wartościowych linków, które wywrą pozytywny efekt na pozycję strony w Google. Jakość pozyskanych hiperłączy ma kluczowe znaczenie w procesie pozycjonowania strony internetowej, choć nie należy też zapominać o ilości – często kilkanaście słabszych, lecz wciąż wartościowych linków może zdziałać cuda.
Ile kosztują artykuły sponsorowane?
Ile kosztują artykuły sponsorowane i od czego zależy ich cena? Zasadniczo składa się ona z dwóch komponentów – kosztu napisania tekstu oraz kosztu jego publikacji na stronie zewnętrznej. Jeśli chodzi o kwestię publikacji, im mocniejsza strona, tym więcej trzeba zapłacić za opublikowanie na niej tekstu. W przypadku ogromnych mediów ogólnopolskich ceny idą w tysiące, a nawet dziesiątki tysięcy złotych za artykuł sponsorowany, ale koszt ten może zwrócić się z nawiązką. Zresztą koszt napisania tekstu przez copywritera też może być różny – można wybrać zarówno bardzo tanie, jak i bardzo drogie oferty. Warto przy tym zauważyć, że na polskim rynku działają agencje copywriterskie oraz agencje SEO, które zajmują się całością procesu. Skorzystanie z ich usług jest bardzo proste i wygodne, bo nie trzeba się o nic martwić, a klient ma gwarancję, że jego pieniądze zostaną wydane możliwie efektywnie.
Ceny artykułów sponsorowanych w praktyce
Ale co, jeśli chcemy samodzielnie zamówić tekst u copywritera? Jaka jest ceny artykułów sponsorowanych w praktyce? Dużo zależy od tego, jak bardzo istotna jest jakość i merytoryka. Na rynku znajdziemy oferty napisania tekstów już od 3 zł brutto za 1000 znaków ze spacjami. To bardzo niska, wręcz głodowa stawka, ale wciąż znajdują się osoby skłonne za nią pisać. Jakość ich tekstów pozostawia wiele do życzenia, bo podczas pisania najważniejszy jest czas, a nie treść. Standardowe stawki za artykuł sponsorowany kształtują się w przedziale od 8 do 12 zł brutto za 1000 znaków ze spacjami. Za najlepsze teksty z niszowych branż zapłacimy nawet do 100 zł brutto za 1000 znaków ze spacjami. W praktyce przeciętny artykuł sponsorowany ma ok. 3000 zzs, a więc jeden tekst za średnią stawkę będzie kosztował od 24 do 36 zł brutto.
Artykuły sponsorowane generowane przez AI – czy warto?
Jeśli chodzi o artykuły sponsorowane, cennik na pewno zmienia AI do generowania tekstów. Zdaniem niektórych to prawdziwa rewolucja, choć jak na razie sztuczna inteligencja dostarcza treści o bardzo słabej jakości. Dotyczy to szczególnie języka polskiego, bo faktycznie po angielsku wygląda to już dużo lepiej. Warto jednak pamiętać, że Google uczy się wykrywać treści generowane przez AI i zaczyna nakładać na nie filtry, co negatywnie wpływa na pozycjonowanie strony i jakość linków prowadzących z artykułu. Co więcej, użytkownicy, którzy przeczytają słaby tekst, niemal na pewno nie będą chętni do tego, żeby odwiedzić reklamowaną stronę i skorzystać z usług firmy. Być może AI to przyszłość copywritingu – ale na razie na pewno tak nie jest. Szczególnie że ceny artykułów sponsorowanych wcale nie są wysokie, a w razie czego zawsze można wybrać najbardziej budżetową opcję.